Studium integracji mieszanej rzeczywistości w zdalnej kontroli morskich autonomicznych statków nawodnych

In order to personalize content, adjust and analyse ads, and provide safer experience, we use cookies. By using this website, you agree to the collection of information by us. The details can be found at: Privacy policy.

Wydawnictwo Naukowe

Politechniki Morskiej w Szczecinie

ul. Starzyńskiego 8, 70-506 Szczecin

tel. +48 91 48 09 616

Rafał Gralak
Rok wydania: 2024
ISBN 978-83-64434-60-0 ‒ wersja drukowana
ISBN 978-83-64434-63-1 ‒ wersja cyfrowa

 

Morskie autonomiczne statki nawodne MASS (ang. Maritime Autonomous Surface Ship – MASS) to jednostki, które integrują wiele technologii tzw. inteligentnych statków, w tym autonomiczną nawigację, inteligentną obsługę i nadzór nad procesami w maszynowni, komunikację statek–brzeg / statek–statek oraz zintegrowane testy nowych technologii.Morskie autonomiczne statki nawodne MASS (ang. Maritime Autonomous Surface Ship – MASS) to jednostki, które integrują wiele technologii tzw. inteligentnych statków, w tym autonomiczną nawigację, inteligentną obsługę i nadzór nad procesami w maszynowni, komunikację statek–brzeg / statek–statek oraz zintegrowane testy nowych technologii.W ciągu ostatnich kilku lat kraje takie jak Norwegia, Stany Zjednoczone, Japonia, Korea Południowa i Polska odegrały wiodącą rolę w badaniach i rozwoju morskich autonomicznych statków nawodnych. Badania koncentrują się na rozwijaniu technologii, które umożliwiają pełną autonomię jednostek morskich, co jest wynikiem realizacji zarówno inicjatyw komercyjnych, jak i naukowo-badawczych. Integracja technologii mieszanej rzeczywistości MR (ang. Mixed Reality) w kontekście zdalnych operacji MASS staje się kluczowym elementem umożliwiającym prowadzenie efektywnego nadzoru nad statkami. Technologie te mają potencjał do znaczącej poprawy świadomości sytuacyjnej operatorów zdalnych, co jest niezbędne do bezpiecznego i efektywnego wykonywania zadań nawigacyjnych i manewrowych. Wprowadzenie zaawansowanych systemów sensorycznych, zdolnych w przyszłości do generowania trójwymiarowych modeli geometrycznych w czasie rzeczywistym, umożliwia precyzyjne odwzorowanie rzeczywistej sytuacji nawigacyjno-manewrowej, a to jest kluczowe dla efektywnego zarządzania statkami. Badania przeprowadzone w niniejszej monografii koncentrują się na opracowaniu i zbadaniu użyteczności modelu interfejsu stanowiska bezpośredniej kontroli zdalnej statku, który może być wykorzystany przez operatora w lądowym centrum nadzoru zdalnego. Celem badań symulacyjnych oraz eksperckich (ankietowych) było zidentyfikowanie kluczowych elementów technologicznych i operacyjnych, które wpływają na efektywność i bezpieczeństwo manewrów dużych statków o długości całkowitej powyżej 300 m, wymagających asysty holowniczej podczas manewrów portowych. W ramach badania zastosowano podejście studium przypadku, koncentrując się na manewrach gazowca typu Qflex na akwenie ograniczonym Portu Zewnętrznego w Świnoujściu. W szczególności skupiono się na integracji technologii MR oraz na zaawansowanych systemach zobrazowania w celu zapewnienia operatorowi wysokiego poziomu świadomości sytuacyjnej, podczas podejścia, obrotu i cumowania w terminalu LNG. Przez świadomość sytuacyjną operatora MASS rozumie się postrzeganie elementów w środowisku w określonym czasie i przestrzeni, rozumienie ich znaczenia oraz prognozowanie ich stanu w najbliższej przyszłości.