Rafał Gralak
Rok wydania: 2024
ISBN 978-83-64434-60-0 ‒ wersja drukowana
ISBN 978-83-64434-63-1 ‒ wersja cyfrowa
Morskie autonomiczne statki nawodne MASS (ang. Maritime Autonomous Surface Ship – MASS) to jednostki, które integrują wiele technologii tzw. inteligentnych statków, w tym autonomiczną nawigację, inteligentną obsługę i nadzór nad procesami w maszynowni, komunikację statek–brzeg / statek–statek oraz zintegrowane testy nowych technologii.Morskie autonomiczne statki nawodne MASS (ang. Maritime Autonomous Surface Ship – MASS) to jednostki, które integrują wiele technologii tzw. inteligentnych statków, w tym autonomiczną nawigację, inteligentną obsługę i nadzór nad procesami w maszynowni, komunikację statek–brzeg / statek–statek oraz zintegrowane testy nowych technologii.W ciągu ostatnich kilku lat kraje takie jak Norwegia, Stany Zjednoczone, Japonia, Korea Południowa i Polska odegrały wiodącą rolę w badaniach i rozwoju morskich autonomicznych statków nawodnych. Badania koncentrują się na rozwijaniu technologii, które umożliwiają pełną autonomię jednostek morskich, co jest wynikiem realizacji zarówno inicjatyw komercyjnych, jak i naukowo-badawczych. Integracja technologii mieszanej rzeczywistości MR (ang. Mixed Reality) w kontekście zdalnych operacji MASS staje się kluczowym elementem umożliwiającym prowadzenie efektywnego nadzoru nad statkami. Technologie te mają potencjał do znaczącej poprawy świadomości sytuacyjnej operatorów zdalnych, co jest niezbędne do bezpiecznego i efektywnego wykonywania zadań nawigacyjnych i manewrowych. Wprowadzenie zaawansowanych systemów sensorycznych, zdolnych w przyszłości do generowania trójwymiarowych modeli geometrycznych w czasie rzeczywistym, umożliwia precyzyjne odwzorowanie rzeczywistej sytuacji nawigacyjno-manewrowej, a to jest kluczowe dla efektywnego zarządzania statkami. Badania przeprowadzone w niniejszej monografii koncentrują się na opracowaniu i zbadaniu użyteczności modelu interfejsu stanowiska bezpośredniej kontroli zdalnej statku, który może być wykorzystany przez operatora w lądowym centrum nadzoru zdalnego. Celem badań symulacyjnych oraz eksperckich (ankietowych) było zidentyfikowanie kluczowych elementów technologicznych i operacyjnych, które wpływają na efektywność i bezpieczeństwo manewrów dużych statków o długości całkowitej powyżej 300 m, wymagających asysty holowniczej podczas manewrów portowych. W ramach badania zastosowano podejście studium przypadku, koncentrując się na manewrach gazowca typu Qflex na akwenie ograniczonym Portu Zewnętrznego w Świnoujściu. W szczególności skupiono się na integracji technologii MR oraz na zaawansowanych systemach zobrazowania w celu zapewnienia operatorowi wysokiego poziomu świadomości sytuacyjnej, podczas podejścia, obrotu i cumowania w terminalu LNG. Przez świadomość sytuacyjną operatora MASS rozumie się postrzeganie elementów w środowisku w określonym czasie i przestrzeni, rozumienie ich znaczenia oraz prognozowanie ich stanu w najbliższej przyszłości.