Bezpieczeństwo nawigacji w rejonie morskich farm wiatrowych

In order to personalize content, adjust and analyse ads, and provide safer experience, we use cookies. By using this website, you agree to the collection of information by us. The details can be found at: Privacy policy.

Wydawnictwo Naukowe

Akademii Morskiej w Szczecinie

ul. Starzyńskiego 8, 70-506 Szczecin

tel. +48 91 48 09 616

Marcin Przywarty
Rok wydania: 2024
ISBN 978-83-64434-59-4

 

W świetle globalnego dążenia do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, przewidywań organizacji zajmujących się odnawialnymi źródłami energii oraz potencjału i możliwości technicznych można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że morska energetyka wiatrowa stanie się w niedalekiej przyszłości jednym z podstawowych źródeł energii elektrycznej. Jej rozwój dotyczy obecnie przede wszystkim Europy i Azji, jednak wzrost zainteresowania możliwością wy­korzystania MFW widoczny jest na całym świecie. Wiele krajów, w tym Polska, stawia na rozwój OZE, a w szczególności na rozwój morskich farm wiatrowych (MFW). Według założeń przedstawionych w Polityce Energetycznej Polski do 2040 r., łączna moc działających MFW osiągnie wartość 5,9 GW w roku 2030 i 11 GW w roku 2040, co będzie stanowiło odpowiednio 13 % i 19 % generowa­nej energii elektrycznej. Rozwój morskiej energetyki wiatrowej niesie ze sobą wiele korzyści, takich jak zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju, tworzenie nowych miejsc pracy i rozwój gospodarczy. Ponadto, rozwój technologii i postęp w dziedzinie badań nauko­wych i inżynieryjnych pozwala na coraz bardziej efektywne wykorzystanie ener­gii wiatru na morzu.

Z drugiej strony należy jednak pamiętać, że budowa MFW może wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo nawigacji, generując potencjalne zagrożenia dla statków i innych jednostek pływających. Jednym z głównych zagrożeń jest ryzy­ko kolizji statków z elementami konstrukcyjnymi MFW. Zderzenia te mogą wy­nikać z błędów nawigacyjnych, braku aktualnych map, błędnych wskazań urzą­dzeń nawigacyjnych, awarii technicznych lub innych czynników. Dodatkowym zagrożeniem związanym z budową i późniejszą eksploatacją MFW jest ryzyko kolizji między statkami a jednostkami obsługi MFW, takimi jak statki serwisowe. Dodatkowo budowa MFW powoduje zmianę układu przestrzennego istniejących strumieni statków, co może powodować zmiany w prawdopodobieństwie kolizji statków i wejść statków na mieliznę.

W obliczu zagrożeń związanych z budową i eksploatacją coraz większej liczby MFW koniecznym jest podjęcie działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa nawigacji w ich rejonie. Działania te wymagają zastosowania odpowiednich metod i narzędzi pozwalających na kompleksową ocenę wpływu MFW na bezpieczeństwo nawigacyjne. Na podstawie przeprowadzonej analizy stosowanych obecnie rozwiązań stwierdzono brak modelu pozwalającego na spełnienie tych wymagań. Stało się to przyczyną podjęcia decyzji o budowie metody uwzględniającej wszystkie istotne zagrożenia związane z prowadzeniem żeglugi w rejonie MFW oraz pozwalającej na uwzględnienie wpływu czynników zmieniających się w czasie (np. zmienność siły i kierunku wiatru w zależności od pory roku, okresowe zmiany parametrów strumieni ruchu statków).

Przeprowadzona analiza metod instalacji morskich turbin wiatrowych, sto­sowanych rozwiązań technicznych oraz statków wykorzystywanych w związku z ich budową i eksploatacją pozwoliła na identyfikację zagrożeń dla bezpieczeń­stwa nawigacji statków.

News

Sep 20, 2023

XXX Konferencja Redaktorów Czasopism Akademickich i Portali Uczelnianych

Konferencja Redaktorów Czasopism Akademickich i Portali Uczelnianych\

W dniach 13–16…

May 16, 2023

Konferencja Redaktorów Czasopism Akademickich i Portali Uczelnianych

Konferencja Redaktorów Czasopism Akademickich i Portali Uczelnianych

Jubileuszowa XXX…

Jun 26, 2019

Pozyskaliśmy grant ministra na rozwój naszego kwartalnika

    Niniejszym informujemy, że kwartalnik Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Szczecinie,…

Jun 26, 2019

Zachęcamy do współpracy

   Zachęcamy firmy, organizacje, instytucje oraz osoby fizyczne i prawne do korzystania z…