Leszek Chybowski
Rok wydania: 2022
Wydanie I, format B5, s. 116
ISBN 978-83-64434-39-6
W pracy przedstawiono syntezę zagadnień związanych z eksplozjami w układach powietrzaW pracy przedstawiono syntezę zagadnień związanych z eksplozjami w układach powietrzarozruchowego spalinowych silników okrętowych. Zagadnienia przedstawionow odniesieniu do silników głównych i pomocniczych, dwusuwowych i czterosuwowychoraz jednopaliwowych i dwupaliwowych.Realizacja tego celu odbyła się przez:
1) wprowadzenie do tematyki eksplozji w kolektorach powietrza rozruchowegoi przewodach stowarzyszonych silników okrętowych,
2) omówienie budowy i działania instalacji powietrza rozruchowego,
3) scharakteryzowanie przyczyn i skutków eksplozji,
4) omówienie minimalizacji ryzyka eksplozji
5) minimalizacji skutków eksplozji,
6) opis diagnozowania szczelności zaworów rozruchowych oraz
7) szkolenia mechaników okrętowych.
Dokonano wprowadzenia do tematyki eksplozji w układach rozruchowych silnikówokrętowych. Przedstawiono podstawowe informacje statystyczne dotyczące wypadkówzwiązanych z eksploatacją silników okrętowych i ich zidentyfikowanych przyczyn w podzialena źródło zagrożenia.Przedstawiono podstawowe informacje na temat instalacji sprężonego powietrzai układów rozruchowych, ich budowy, zadań i rozwiązań konstrukcyjnych oraz wymagańdotyczących procesu sterowania silnikiem dla silników nawrotnych i nienawrotnych.Omówiono przyczyny i skutki eksplozji w układach rozruchowych. Wprowadzonow zagadnienia procesów palenia, pożarów i eksplozji. Opisano parametry termodynamicznegazu w kolektorze powietrza rozruchowego podczas uruchamiania i hamowaniasilnikiem oraz scharakteryzowano główne przyczyny źródłowe tych eksplozji.Zaprezentowano możliwości dotyczące minimalizacji zagrożenia eksplozją w układachrozruchowych i zalecenia ogólne oraz szczegółowo omówiono zagadnienia utrzymaniastanu technicznego zaworów rozruchowych, kontrolowania ich szczelnościpodczas pracy silnika oraz monitorowania szczelności komór spalania silnika.Ukazano budowę i zasadę działania urządzeń minimalizujących skutki eksplozji,w tym kolejno omówiono przerywacze płomieni, bezpieczniki membranowe, zaworybezpieczeństwa oraz blokadę wtrysku paliwa w trakcie rozruchu silnika.Przedstawiono budowę, zasadę działania i podstawowe elementy eksperymentalnegosystemu diagnostyczno-pomiarowego potencjalnie zwiększającego bezpieczeństwo eksploatacjisilnika w zakresie prewencji eksplozyjnej układów rozruchowych.Dokonano przeglądu i przedstawiono propozycje dotyczące kształcenia inżynierówmechaników okrętowych w zakresie tematyki eksplozji w układach rozruchowych.Pokazano możliwości wykorzystania symulatorów siłowni i systemu sprężonego powietrzaw zakresie szkoleń poświęconych analizie przebiegu eksplozji i czynników do niejprowadzących oraz działania systemu zabezpieczeń silnika.