Stanisław Gucma, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie
Recenzenci:
Prof. dr hab. inż. Zdzisław Cygan
Prof. dr inż. kpt. ż.w. Aleksander Walczak
Rok wydania: 1990
132 s., B5, oprawa miękka
W pracy zaprezentowano metody wyznaczania i kształtowania dróg, wodnych umożliwiające określenie wzajemnych zależności statku / okrętu, akwenu i oznakowania nawigacyjnego w różnych warunkach eksploatacyjnych. Przedstawione metody badań modelowych stanowią zupełnie nowe instrumentarium badawcze inżynierii ruchu morskiego. Metody te uwzględniają dynamikę ruchu statku / okrętu, jego pełne charakterystyki manewrowe oraz warunki eksploatacyjne. Elementy te nie były uwzględniane w dotychczas stosowanych metodach empirycznych inżynierii ruchu morskiego.
Zastosowane zostały tu metody symulacji komputerowej typu interakcyjnego, polegające na zasadzie dialogu człowieka z maszyną cyfrową i dlatego w badaniach symulacyjnych brali udział nawigatorzy / kapitanowie / piloci, przy czym ich struktura zawodowa odpowiadała strukturze rzeczywistej. Modele symulacyjne ruchu statków pracują w czasie rzeczywistym.