Zbigniew Pietrzykowski, Akademia Morska w Szczecinie
Recenzenci:
Dr hab. inż. Roman Śmierzchalski, Akademia Morska w Gdyni
Dr hab. inż. Marek Malarski, Politechnika Warszawska
ISSN: 0860-8806
Rok wydania: 2004
170 s., B5, oprawa miękka
W pracy rozpatrywana jest tematyka bezpiecznego sterowania ruchem statku morskiego jako środka transportu. Zwiększająca się ilość dostępnych informacji oraz wzrost złożoności stosowanych systemów technicznych sprawiają, że zarządzanie informacją oraz podejmowanie na tej podstawie decyzji, zwłaszcza w przypadku sytuacji złożonych, np. awaryjnych, może przerastać możliwości decydentów. Jednym ze sposobów rozwiązania tego problemu jest tworzenie systemów wspomagania decyzji opartych na nowoczesnych technikach i technologiach informatycznych. Rozwiązania wyznaczone przez te systemy powinny uwzględniać obowiązujące przepisy, zapewniać bezpieczne wykonanie manewru oraz być racjonalne. Oznacza to m.in. użycie kryteriów stosowanych i akceptowanych przez człowieka. Ma to istotne znaczenie z punktu widzenia wiarygodności systemu, a w konsekwencji stosowania go w praktyce. Podstawą do realizacji tego typu systemów jest analiza procesów decyzyjnych w sterowaniu ruchem statku morskiego oraz opracowanie adekwatnych modeli, uwzględniających zarówno aspekt bezpieczeństwa żeglugi, jak i aspekt ekonomiczny.