Jan Krupowies, Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie
Recenzenci:
prof. dr hab. inż. Walerian Arabczyk
ISSN: 0860-8806
Rok wydania: 2001
106 s., B5, oprawa miękka
Szczegółowa analiza zmian tych podstawowych wskaźników jakości olejów smarowych pozwala na racjonalizację czasu pracy oleju, diagnostykę stanu technicznego silnika i systemów pomocniczych. Na podstawie prowadzonych badań własnych stanu użytkowanych olejów smarowych oraz literatury fachowej opracowano program oceny stanu technicznego elementów silnika i urządzeń pomocniczych na statku, który przedstawiono w formie zwartej i przejrzystej tabeli diagnostycznej, dogodnej do stosowania w praktyce okrętowej.
Przedstawiono również metodologię interpretacji wyników analiz i testów oleju smarowego, możliwych do wykonania na statku za pomocą przenośnych zestawów laboratoryjnych. W sytuacjach awaryjnych, kiedy statek jest w morzu, nie ma możliwości natychmiastowego przesłania próbki oleju do badań laboratoryjnych. Wówczas posiadanie podręcznego zastawu laboratoryjnego, umiejętność jego wykorzystania i interpretacji uzyskanych wyników oznaczeń jest nieodzowne.
Wnioski szczegółowe sformułowane w pracy, dotyczące analizy zmian właściwości użytkowych olejów smarowych podczas ich eksploatacji w silnikach okrętowych, pozwolą na zwrócenie uwagi załodze maszynowni na ewentualne błędy w obsłudze i nieprawidłowości popełnione w czasie eksploatacji silnika oraz w trakcie pielęgnacji oleju na statku. W praktyce okrętowej zachodzi nieraz konieczność stosowania zamiast używanego oleju, oleju tej samej lub podobnej klasy, lecz innego producenta. W tym celu opracowano, według własnej koncepcji autora, zamienniki silnikowych olejów obiegowych oraz cylindrowych różnych firm.